Dlho avizovaný prechod od plošných dotácií k takzvanej adresnej pomoci sa tak dostáva do legislatívnej podoby.
Základný rozpor sa objavuje už v samotnom názve zákona. Hoci sa hovorí o adresnej pomoci pre domácnosti ohrozené energetickou chudobou, pomoc má podľa vyjadrení vlády získať až 90 % domácností – čo zásadne spochybňuje samotný princíp adresnosti. Taktiež nemôžeme hovoriť o výrazných úsporách, ktoré boli hlavným dôvodom zmeny.
Aká je teda skutočná podstata tejto zmeny?
Návrh zákona, ktorý kabinet schválil, nie je dokumentom, ktorý by stanovoval konkrétne sumy podpory alebo presné finančné limity. Ide primárne o legislatívny rámec, ktorého hlavnou úlohou je vytvoriť systém na poskytovanie a overovanie údajov. Nejasné nastavenie vytvára značnú neistotu pre celý energetický sektor. Zároveň to dáva vláde rozsiahlu právomoc flexibilne upravovať podmienky podpory bez ďalšej diskusie. Súčasný stav, kedy sa pomoc poskytovala plošne, bol síce dlhodobo finančne neudržateľný, ale pravidlá mali byť nastavené striktnejšie.
Ako systém funguje a kto získa pomoc?
Kľúčovou novinkou tohto zákona je automatizácia. Podľa návrhu zákona nebudú musieť domácnosti o energopomoc žiadať. Ministerstvo hospodárstva bude automatizovaným spôsobom preverovať nárok na pomoc a posudzovať ho na základe údajov z prepojených informačných systémov a registrov.
Ministerstvo bude overovať takzvanú „bonitu domácnosti,“ čo je súčet príjmov všetkých členov domácnosti. Zatiaľ nie sú známe konkrétne hranice príjmov, ktoré určia nárok domácnosti na pomoc.
Koľko by to málo stáť?
Odhady nákladov sa pohybujú na úrovni 430mil. Eur.
K cene samotnej podpory treba prirátať ešte náklady na zavedenie automatizovaného systému, ktoré sú odhadované na 17,5mil. Eur.
Dotácie na zemný plyn a teplo budú čerpané zo štátneho rozpočtu a časť z nevyužitých fondov EÚ.
Cena elektriny zostane zastropovaná na 61 €/MWh, pričom objem 6 TWh garantuje štát v spolupráci so Slovenskými elektrárňami.
Je pomoc teda skutočne adresná a uľaví v čase konsolidácie štátnemu rozpočtu ? Jednoznačne nie, jedná sa o premrhanú príležitosť. Pritom väčšina odberateľov by si rozdiel v cenách ani nevšimla, keďže by sa ročne jednalo o pár desiatok eur.
Zatiaľ čo štát hľadá spôsob, ako nastaviť pomoc, firmy a obce si môžu zabezpečiť úspory už dnes – správnym výberom dodávateľa a optimalizáciou produktov. Pomôžeme Vám s výberom dodávateľa, správneho produktu a všetko nastavíme podľa profilu spotreby. Naši klienti mali nižšie ceny aj počas najväčšej krízy – bez štátnej pomoci.